Ladislav Lörinc

10 krokov ako zlepšiť parkovanie na KVP

Parkovanie na sídlisku KVP

Na sídlisku KVP máme nedostatok parkovacích miest. Jeden byt, jedno garantované auto je nereálne v súčasných podmienkach. To je proste fakt. Skúsim Vám  predstaviť 10 krokov, ktoré vieme urobiť a ktoré pomôžu výrazne zlepšiť situáciu s parkovaním na našom sídlisku.

Tieto riešenia vychádzajú z praxe komunálneho politika, ktorý sa dlhé roky venuje parkovaniu. Jedná sa o kombináciu jednoduchých a lacných aktivít, ktoré vieme urobiť do jedného roka a dlhodobých stratégií a rozhodnutí, ktoré v budúcnosti budeme musieť učiniť. Jedno alebo druhé, myslím si, že starosta by nemal pred touto témou utekať a odkladať ju. Musíme ako komunita diskutovať o tom, aké riešenie je pre nás to najlepšie. Na tom budem ako starosta trvať.

10 krokov, ktoré zlepšia situáciu s parkovaním na našom sídlisku:

  1. Vytlačíme dodávky zriadením zóny zákazu státia nákladných vozidiel dlhších ako 5m v čase od 17:00 do 07:00 (uvoľní sa cca. 130 parkovacích miest priamo pred blokmi. Máme to zmerané a spočítané). Financovanie budem žiadať podobne ako v Mestskej časti Košice – Západ (50% MČ / 50% mesto Košice).  Projekt je vypracovaný, pripravený na realizáciu a spustenie od leta 2019.
  2. Zriadime záchytné parkovisko pre dodávky na existujúcom parkovisku pod kostolom. Namaľujeme čiary a vyznačíme bezpečné prechody pre chodcov po parkovisku a ku kostolu. Na budovu kostola osadíme bezpečnostné kamery, ktorá budú chrániť a monitorovať parkujúce dodávky a autá. To bude pridaná hodnota a motivácia pre majiteľov dodávok rešpektovať pravidlá a parkovať na tomto vyhradenom, tzv. záchytnom parkovisku. Kamióny musia ísť zo sídliska preč. Prepáčte, ale kamióny tu v obytnej zóne nemajú čo hľadať. V tomto musím byť zásadový. Osadenie bezpečnostnej kamery bolo odkomunikované s farnosťou a máme predbežný súhlas. Projekt záchytného parkoviska je vypracovaný, pripravený na realizáciu v roku 2019 z finančných prostriedkov Mestskej časti.
  3. Na veľké tzv. “záchytné parkoviská” chcem bezpečnostné kamery – kvôli ochrane majetku a prevencii kriminality. Billa, Poliklinika, Klimkovičova, Dénešova – tam všade je žiadúce chrániť majetok vodičov. Vodičov týmto motivujeme, aby svoje autá nechávali aj vo väčšej vzdialenosti od svojho bydliska. Najčastejší argument vodičov totižto je, že musia parkovať priamo pred blokom, aby im auto nevykradli alebo nepoškodili. Na toto opatrenie existujú rôzne možnosti externého financovania – napríklad pravidelná výzva Ministerstva Vnútra, ktoré udeľuje cca. 10.000 eur obciam práve na kamerové systémy. Len pre porovnanie: obec Baška má 26 bezpečnostných kamier, KVP za posledné 4 roky – 0. Nula. Ani sme sa nesnažili.
  4. Budeme poctivo monitorovať a odstraňovať tzv. “autovraky “v spolupráci s MsP. Je lacné starať sa a mať záujem. Už za posledné roky sa mi takto podarilo uvoľniť cca. 30 parkovacích miest. Reálny výsledok. Ako starosta budem mať oveľa väčšie možnosti a kompetencie. Pôjdeme po dlhodobo odstavených autách a budeme ich efektívne odstraňovať. Predpokladané náklady pre MČ: Nula.
  5. Identifikujeme potenciál rozšírenia kapacít v jednotlivých lokalitách po sídlisku. Máme identifikované oblasti, kde jednoduchými úpravami a zásahmi vieme zlepšiť situáciu s parkovaním. Miesta, kde je napríklad obrubník šikmo a aj tak v zime vodiči parkujú jedným kolesom na „zeleni“. Posunieme obrubníky, vytvoríme nové parkovacie miesta. Po celom KVP potenciál minimálne 100 parkovacích miest jednoduchými stavebnými úpravami. Pri výstavbe nových parkovacích miest vyskúšame aj nové trendy a ekologickejšie riešenia. Priemerná cena za jedno parkovacie miesto na povrchu je 950 eur. Zvážime využitie nových metód okrem klasického asfaltovania. Napríklad zatrávňovacie rohože. Hlavne tak, aby to bolo predovšetkým lacnejšie a šetrnejšie k zeleni.
  6. Vypracujeme projektové dokumentácie k výstavbe nových parkovacích miest. Už teraz boli schválené prostriedky na spracovanie projektu výstavby parkovísk na Zombovej, či Janigovej. Starosta nekonal. Ja budem a pôjdeme do výstavby nových parkovísk. Základom však je mať predstavu a projekt. Na Janigovej potrebujeme rokovať s mestom Košice a Slovenským futbalovým zväzom. Potrebujeme posunúť plot, aby sme získali viac miesta na tejto ulici. Nemôžeme tolerovať stav, že na tejto ulici sa nedá prejsť.
  7. Veľký potenciál vidím v SMART riešeniach a EÚ fondoch. Vypracujeme projekty a budeme sa uchádzať o externé financovanie, aby sme pilotne na jednej ulici vyskúšali senzory zapustené do zeme spoločne s aplikáciou (príklad: http://www.citiq.cz/ ). Aplikácia by vodičom ukazovala online zaplnenosť parkovacích miest. Nie je to drahé, vie si to dovoliť aj MČ, ale budeme sa snažiť o externé financovanie.
  8. Parkovacie čiary budeme maľovať pravidelne a systematicky. Maľovanie čiar musí prebiehať poctivo a svedomito. Vidíme, ako sa maľujú čiary teraz – miestami od buka do buka (viď Hemerkova 3). Takú prácu by som osobne neprevzal. Zároveň by som rád videl, že MČ KVP bude na svojom webe zverejňovať plán značenia čiar, ale aj historickú mapu, aby si každý občan vedel pozrieť kedy a kde sa čiary striekali.
  9. Parkovacie domy – najlepšie riešenie, ale aj najdrahšie. To musíme povedať hneď na začiatku. Ale áno, samozrejme budeme hľadať investorov na parkovacie domy. Každé voľby politici sľubujú parkovacie domy a čo sa stalo doteraz? Nič. Nechcem teda sľubovať, ale viem, že základom je mať v ruke projekt. Doteraz starosta neprejavil aktivitu v tejto oblasti. To musíme zmeniť a mať v vytipované lokality, odkonzultovať s občanmi dotknutých lokalít a hlavne mať v ruke reálny projekt. Ideálne tzv. zelené parkovacie domy. Bude to “beh na dlhé trate”. Viem o jednom rozpracovanom projekte, ale je potrebné povedať, že to pravdepodobne nebude zdarma a parkovanie tam bude spoplatnené – čo sa investorovi neoplatí v prípade, že parkovanie nie je regulované a dostávame sa k podstatnému bodu na diskusiu č.10.
  10. Zriadenie rezidentskej zóny – rozpracujeme koncepciu, kde by parkovanie bolo regulované a 100% vlastnené MČ. Príjmy z parkovania pôjdu na transparentný účet a späť do riešenia dopravy – nielen parkovísk, ale aj chodníkov (peší pohyb) a potencionálne cyklotrás. Funguje to v Prievidzi, či Trnave. Môže aj u nás. EEI tu nepotrebujeme. Do veľkej miery bude naše budúce riešenie ovplyvnené tým, ako sa mesto Košice vysporiada s firmou EEI na úrovni mesta. Musíme to odsledovať aj na úrovni mesta Košice. Pri potencionálnom zriaďovaní rezidentskej zóny je potrebná zhoda komunity na KVP a minimálne rok dlhá diskusia. Pôjdem do tejto diskusie a pevne verím, že spoločne nájdeme vhodné riešenie pre nás, pre celé sídlisko.

 

Mám chuť spoločne s poslancami túto tému aktívne riešiť. Riešil som ju aj doteraz. Nikdy som neutekal pred problematickými témami. Nebudem ani ako starosta. Chcem však zapojiť komunitu na KVP do diskusie a transparentne informovať, nie robiť to “poza chrbát” občanov a proti ich vôli.

 

Autor kandiduje na starostu Mestskej časti Košice – Sídlisko KVP pod číslom 4

Zdielať:

Ďalšie články

DENNÍK STAROSTU – TÝŽDEŇ 36/2023

Tak to bol teda epický týždeň! Kde mám začať svoje písanie? Zelená strecha na Miestnom úrade je už skoro dokončená. Prístrešky na zastávkach MHD pribúdajú

DENNÍK STAROSTU – TÝŽDEŇ 34/2023

Verím, že si plnými dúškami užívate záver leta. Budúci týždeň nás čakajú 2 významné štátne sviatky a tým pádom aj 2 dni pracovného pokoja. Deťom