Berlín pristúpil v roku 2001 k zásadnej administratívnej reforme, v rámci ktorej zlúčil dovtedajších 23 mestských obvodov do 12 väčších celkov. Podobnosť s mestom Košice a návrhom na zmenu, ktorý doručil Košický klub čiste náhodná. Kým ale v Košiciach niektorí veci neznalí ľudia kričia, že to je „len kozmetická zmena“, v Berlíne išlo o zásadnú a najväčšiu zmenu správneho členenia od vzniku Veľkého Berlína v roku 1920.
Cieľom reformy bolo zefektívniť správu mesta, znížiť náklady a zároveň posilniť blízkosť služieb k občanom. Táto transformácia prebehla na pozadí vážnej finančnej krízy Berlína, ktorá vytvárala tlak na úspory a racionalizáciu verejnej správy.
Priebeh zlúčenia – kroky a harmonogram
- Politické rozhodnutie (1996 – 1998): Myšlienka reformy vznikla v polovici 90. rokov. Vládnuca koalícia (SPD a CDU) sa v roku 1996 dohodla uskutočniť zlučovanie obvodov. Po diskusiách bol v júni 1998 prijatý zákon o územnej reforme (Gebietsreformgesetz), ktorý stanovil zníženie počtu obvodov na 12 k 1. januáru 2001. V berlínskej krajskej snemovni (Abgeordnetenhaus) prešiel tento zákon len veľmi tesnou dvojtretinovou väčšinou (140 zo 206 poslancov), čo svedčí o kontroverzii a intenzívnej verejnej debate, ktorá rozhodnutiu predchádzala.
- Prechodné obdobie (1999 – 2000): Reforma sa pripravovala postupne. Ešte v októbri 1999 prebehli riadne miestne voľby do zastupiteľstiev mestských častí ešte podľa starých 23 obvodov, no už s ohľadom na budúce zlúčenia. V praxi to znamenalo, že zvolení poslanci v malých obvodoch boli vopred určení aj pre budúce väčšie obvody. Po voľbách fungovali pôvodné zastupiteľstvá krátko oddelene, ale čoskoro začali spoločné rokovania v rámci plánovaných nových obvodov. Od októbra do decembra 2000 sa zlučovali zastupiteľstvá zanikajúcich obvodov a pre každý nový obvod bolo zvolené spoločné obvodné zastupiteľstvo aj s vedením (starosta obvodu a radní).
- Vznik 12 obvodov (1. január 2001): K 1.1.2001 nadobudla reforma plnú účinnosť – namiesto 23 dovtedajších jednotiek začalo fungovať 12 nových veľkých obvodov. Administratívy zlučovaných častí boli zlúčené pod jednotné úrady nových obvodov. Väčšina nových obvodov vznikla spojením dvoch pôvodných (tzv. „dvojičky“), v dvoch prípadoch spojením troch pôvodných („trojičky“), pričom tri najväčšie obvody (Spandau, Neukölln a Reinickendorf) zostali nezmenené. Napríklad obvody Mitte, Tiergarten a Wedding sa spojili do nového obvodu Mitte, obvody Pankow, Prenzlauer Berg a Weißensee vytvorili nový Pankow, atď. Každý nový obvod dostal dočasne dvojitý alebo trojitý názov, o ktorom rozhodovali miestni poslanci – vo viacerých prípadoch prebehli ostré diskusie o názve a symboloch nových obvodov. Známy je spor v zlúčenom obvode Pankow-Prenzlauer Berg-Weißensee, kde obyvatelia Prenzlauer Berg presadzovali zachovanie svojho mena a dočasne dosiahli zmenu, hoci nakoniec bol úradným názvom potvrdený Pankowe. Podobné diskusie o názvoch a erboch prebehli aj inde, hoci menej emotívne.
- Organizačné zabezpečenie: Pre každý nový obvod bolo potrebné určiť hlavné sídlo úradu (radnicu) a začleniť doň pracovníkov z viacerých pôvodných úradov. Vedenie nových obvodov tvoril obvodný starosta a rozšírený tím radných. Pôvodne mal každý starý obvod okolo 4 členov rady (radní) plus starostu; po zlúčení mal každý nový väčší obvod 6 radných plus starostu. Dočasne (do najbližších volieb v roku 2001/2004) boli nové obvodné zastupiteľstvá väčšie (55 – 89 členov podľa veľkosti obvodu) aby zastúpenie odrážalo všetky zlúčené časti. Po stabilizácii sa však počet poslancov zjednotil (v ďalších voľbách už 55 poslancov v každom obvode). Tým sa znížil celkový počet miestnych poslancov v Berlíne z 1 012 na 660, čo bolo tiež súčasťou úspor.
Podklady a analýzy pred rozhodnutím
Pred samotným rozhodnutím v roku 1998 prebehli viaceré štúdie a politické rokovania o optimálnom riešení. Koaličná dohoda berlínskych vládnucich strán (SPD/CDU) z roku 1996 obsahovala záväzok zredukovať počet obvodov a zlepšiť fungovanie správy. Spočiatku sa zvažovalo miernejšie riešenie (znížiť počet obvodov na 18) v súvislosti s plánovaným zlúčením spolkových krajín Berlín a Brandenbursko. Po neúspechu tejto fúzie a ďalších diskusiách však v roku 1997–98 prevládol model 12 obvodov, ktorý bol predložený parlamentu.
Zákon o územnej reforme (Gebietsreformgesetz) prijatý 10. júna 1998 bol hlavným právnym podkladom – vymedzil nové hranice obvodov a upravil aj súvisiace ustanovenia (napr. zníženie počtu členov zastupiteľstva mesta z min. 150 na 130 a zmenšenie mestskej rady/Senátu). Súčasťou dôvodovej správy a analýz k zákonu boli ekonomické prepočty a očakávané prínosy reformy. Berlínsky magistrát (Senát) – najmä vtedajší senátor vnútra – prezentoval reformu s heslami „viac blízkosti k občanom, viac efektivity, viac budúcnosti“ a s odhadom výrazných úspor. Podľa prepočtov mala redukcia počtu obvodov priniesť úsporu okolo 200 miliónov mariek ročne a umožniť zrušiť približne 3 000 pracovných miest vo verejnej správe. Tieto očakávania vychádzali z predpokladu, že sa odstránia duplicitné funkcie a zlúčia administratívne kapacity. V rámci príprav vznikli aj expertné podklady o organizačnom zlúčení úradov, integrácii informačných systémov a právnom zosúladzení predpisov medzi obvodmi.
Dôležitou súčasťou prípravy bolo aj získanie politického konsenzu. Keďže zmena si vyžiadala novelu berlínskej ústavy a zásah do miestnej samosprávy, bola potrebná podpora opozície alebo celej vládnej koalície. Napokon reformu podporili poslanci SPD a CDU, zatiaľ čo opozičné strany (Zelení a PDS) a dokonca aj niekoľkí poslanci koalície hlasovali proti – obávali sa totiž, že ide skôr o „technokratický projekt veľkej koalície“ než o premyslenú reformu v prospech občanov. Do verejnej diskusie pred rokom 2001 sa zapojili aj mestské časti a občianske iniciatívy – niektoré navrhovali alternatívne modely členenia alebo volali po zachovaní historických komunít. Napriek tomu veľká koalícia presadila legislatívu s víziou, že menej obvodov zabezpečí modernejšiu a finančne udržateľnejšiu správu mesta.
Argumenty pre zlúčenie obvodov
Reforma obvodov v Berlíne bola obhajovaná ekonomickými, organizačnými aj politickými argumentmi:
- Úspora finančných prostriedkov: Hlavným motívom bola zlá finančná situácia mesta – očakávalo sa zníženie administratívnych výdavkov zrušením 11 úradov. Menej obvodov znamenalo menej starostov, zástupcov starostov, radných, administratívnych budov a podporného personálu. Len zníženie počtu starostov z 23 na 12 malo ušetriť ~1,7 mil. mariek ročne na platoch. Podobne sa kalkulovalo s úsporou ~6,1 mil. M ročne z poklesu počtu obvodných radných (z 92 na 48) a ~7,9 mil. M ročne zo zníženia počtu miestnych poslancov. Celkový prínos pri plnom realizovaní zmien bol odhadnutý na spomenutých ~200 mil. M ročne. Ušetrené zdroje mali pomôcť znížiť dlh mesta a presunúť financie do zlepšenia služieb pre obyvateľov. Ekonomický argument tak bol zásadný – Berlín v roku 2001 čelil obrovskej zadlženosti a reforma bola prezentovaná ako spôsob, ako “robiť rovnaké služby lacnejšie”.
- Efektívnejšia správa a organizačné zlepšenia: Zlúčením menších obvodných úradov do väčších celkov sa očakávalo odstránenie byrokratickej duplicity. Mnohé pôvodné obvody boli personálne či technicky slabo vybavené (najmä niektoré v bývalej východnej časti) a ich agendy sa prekrývali s inými. Väčšie obvody mali lepšie zvládať koordináciu územného plánovania, školstva, sociálnych služieb či údržby infraštruktúry v širšom rámci, namiesto drobenia podľa historických hraníc. Tiež sa argumentovalo, že 12 porovnateľne veľkých obvodov prinesie spravodlivejšie rozdelenie zdrojov – pred reformou bol napríklad centrálny Tiergarten s necelými 20 000 obyvateľmi administratívne rovnakým obvodom ako Neukölln s vyše 300 000 obyvateľmi, čo nedávalo zmysel z hľadiska zaťaženia úradov. Po zlúčení mala mať väčšina obvodov okolo 250 – 300 tisíc obyvateľov, čím sa vyrovnala veľkosť a zvýšila sa profesionalizácia úradov (väčší úrad = viac odborníkov, jednotné metodiky a štandardy). Reforma tiež sľubovala jednoduchšiu komunikáciu medzi dvoma úrovňami správy – mestom (Senátom) a obvodmi – keďže tých obvodných partnerov bude menej a budú silnejší.
- Posilnenie miestnej samosprávy a občianskej dostupnosti služieb: Zlúčenie bolo paradoxne spojené aj s decentralizáciou kompetencií. Berlínsky senát prisľúbil, že väčším obvodom zverí viac právomocí, aby mohli rozhodovať flexibilnejšie podľa miestnych potrieb. Od 2001 prešli na obvody niektoré agendy dovtedy riadené centrom – napríklad správu parkov a osvetlenia, územné plánovanie detailov (úpravy zástavby), miestne sociálne služby ako opatrovateľstvo, ba dokonca veci ako evidencia vozidiel či bytová agenda. Tento politický argument tvrdil, že väčšie obvody budú schopné samostatnejšie spravovať svoje územie a vybavovať agendy „bližšie k občanom“. Súčasťou prístupu „bližšie k občanom“ bolo aj vytvorenie nových klientskych centier (Bürgerämter) v rámci obvodov – plánovalo sa ich zriadiť desiatky tak, aby obyvatelia vybavili osobné doklady či registrácie vo svojej štvrti, hoci úrad ako celok sa zlúčil. Tento krok mal zabezpečiť, že občan nepocíti zlúčenie ako vzdialenie úradu, ale naopak ako zlepšenie služieb (dlhšie stránkové hodiny, viac služieb na jednom mieste a pod.).
- Politická a strategická vízia: Pre lídrov mesta bola reforma aj otázkou modernizácie a jednoty Berlína po znovuzjednotení Nemecka. Z politického hľadiska zlúčenie demonštrovalo schopnosť robiť nepopulárne, ale potrebné reformy. Veľký Berlín z roku 1920 už podľa nich nevyhovoval realite roku 2000 – chceli prekresliť mapu mesta tak, aby lepšie odrážala integrované mesto namiesto rozdeleného na drobné časti. Zároveň sa očakávalo posilnenie hlasu obvodov: keďže ich bude menej a každý bude väčší, budú rovnocennejšie zastúpené aj na úrovni mesta. V neposlednom rade bola motiváciou aj snaha napraviť historické delenie na „východné“ a „západné“ obvody – niektoré zlúčenia prepojili časti z bývalého východu a západu (napríklad Friedrichshain-Kreuzberg spojil jeden východný a jeden západný obvod), čo malo aj symbolický význam pre jednotu mesta.
Problémy a prekážky v procese zlúčenia
Hoci reforma priniesla z dlhodobého pohľadu mnoho pozitív, priebeh zlučovania bol sprevádzaný viacerými problémami a prekážkami:
- Politický odpor a právne prekážky: Už pri schvaľovaní reformy zaznievali ostré nesúhlasné hlasy. Opozičné strany tvrdili, že očakávané prínosy sú neisté a že veľké obvody sa môžu stať pre občanov menej dostupné. Padali termíny ako „administratívna ruleta“ či „umelý konštrukt“, ktoré naznačovali pochybnosti, či nejde len o politicky motivované spájanie bez garancie zlepšenia. Po prijatí zákona niektorí odporcovia zvažovali podanie podnetu na ústavný súd (keďže sa menila ústava Berlína), no napokon reforma po právnej stránke prebehla hladko, keďže formálne postupy boli dodržané. Výraznejší odpor sa presunul na miestnu úroveň – viaceré pôvodné obvody protestovali proti spojeniu (najmä ak mali rozdielne politické vedenie alebo historickú rivalitu so susedom). Mesto však kompetenčne malo právo obvody reorganizovať, takže právne prekážky zlučovanie nezastavili.
- Emocionálna spätosť obyvateľov s obvodmi: Ako už bolo spomenuté, otázky názvu nových obvodov a zachovania identity vyvolali emocionálne reakcie. Obyvatelia sa často stotožňovali so svojím pôvodným obvodom (napríklad rodina žijúca desiatky rokov v Kreuzbergu ťažko niesla, že zrazu budú patriť do obvodu „Friedrichshain-Kreuzberg“, pričom Friedrichshain bol pre nich „cez rieku“). V prípade Prenzlauer Berg vs. Pankow sa konali petície a demonštratívne premenovania ulíc či organizácií na znak nesúhlasu s názvom Pankow. Tieto spory síce priamo neohrozili fungovanie úradov, ale vytvorili komunikačný problém – magistrát musel vysvetľovať, že ide hlavne o správne členenie a že miestne komunity nezaniknú. Ponaučením bolo, že reformy tohto druhu sa netýkajú len úradov, ale aj identity komunít, čo nemožno podceniť.
- Zlučovanie úradov a personálne otázky: Spojiť dva či tri kompletné úrady do jedného prinieslo veľké organizačné výzvy. Bolo potrebné zladiť rôzne pracovné postupy, IT systémy, databázy a archívy, rozdielne kultúry práce a často aj odlišné právne výklady na obvodných úradoch. V praxi sa ukázalo, že integrácia agiend trvala dlhšie, než sa plánovalo. Počiatočné obdobie bolo poznačené „dvojakosťou“ – nové obvody síce existovali, ale ešte nemali plne integrované všetky oddelenia. Niektoré úrady bežali dočasne paralelne na viacerých pracoviskách, kým sa nescentralizovali. Personálne zmeny boli citlivé: zrušenie 11 starostov a desiatok ďalších vedúcich pozícií znamenalo, že niektorí úradníci museli odísť alebo byť preradení. Berlín túto otázku riešil vytvorením “personálneho prebytkového fondu” – cca 350 nadbytočných vedúcich pracovníkov bolo od 1.1.2001 zaradených do zvláštnej evidencie a postupne sa im hľadalo uplatnenie inde. Mnohí boli preložení na voľné miesta v iných častiach verejnej správy (štátne podniky, mestské firmy), aby sa predišlo hromadnému prepúšťaniu. Napriek tomu vládla spočiatku neistota a pokles motivácie zamestnancov – niektorí sa obávali o prácu, iní sa museli sťahovať na nové pracovisko a meniť zaužívané postupy. Z pohľadu riadenia ľudských zdrojov bola reforma náročným procesom vyžadujúcim citlivý prístup (kombinácia ponuky predčasných dôchodkov, rekvalifikácií či odchodných balíčkov).
- Dočasné zhoršenie niektorých služieb: Aj keď cieľom bolo služby zlepšiť, v prvých rokoch po zlúčení sa vyskytli výpadky a dlhé čakacie lehoty v niektorých agendách. Kritici poukazovali najmä na problémy v evidenčných a matrikových oddeleniach (tzv. Meldestelle, obdoba ohlasovní pobytu, evidencie OP a pod.), ktoré prešli z pôsobnosti mesta na obvody. Tieto pracoviská zápasili s nedostatkom personálu a organizačným chaosom, čo viedlo k dlhým radom a nespokojnosti občanov. Dôvodom bolo, že kým počty vedúcich a administratívy sa znižovali, agenda pre obvody sa rozšírila, no personálne posilnenie front-office nestihlo prebehnúť včas. Navyše integrácia nových IT systémov (napr. jednotného systému evidencie obyvateľov) si vyžiadala investície a čas na zaškolenie. Mestský rozpočet musel nakoniec vynaložiť značné počiatočné náklady – okrem techniky sa investovalo do zriadenia spomínaných klientskych centier v každej väčšej štvrti (napr. v Berlíne zriadili do roku 2003 až 60 pobočiek občianskych kontaktných miest). Tieto jednorazové výdavky čiastočne znižovali čisté úspory reformy v prvých rokoch.
- Naplnenie úsporných očakávaní vs. realita: Reformu preto sprevádzala určitá dezilúzia – očakávané úspory sa nedostavili okamžite v plnej výške. Kým počty funkcionárov a poslancov klesli okamžite, skutočné finančné benefity narážali na náklady transformácie. Museli sa napríklad súbežne financovať staré aj nové IT systémy, platiť odstupné odchádzajúcim zamestnancom a pod. Podľa následných hodnotení síce došlo ku zníženiu administratívnych výdavkov, ale menej dramatickému než 200 mil. M ročne a s časovým odstupom niekoľkých rokov. Z krátkodobého hľadiska (prvé 1–2 roky) bola bilancia dokonca negatívna – reforma stála viac, ako ušetrila. Až postupne sa začali prejavovať úspory v tzv. “strednodobom horizonte”, ktoré boli neskôr odhadované okolo 160 mil. M ročne. Tieto skúsenosti poskytli kritikom argument, že reformu sprevádzalo priveľa optimizmu a podcenenia nákladov. Zároveň však vedenie mesta poukazovalo, že bez reformy by dlhodobé náklady boli ešte vyššie a že mnohé procesy sa po počiatočnom chaose stabilizovali a zlepšili.
- Administratívne rozhranie mesto – obvody: Reforma menila aj kompetenčné vzťahy medzi centrom (Senátom) a obvodmi, čo spôsobilo nové trenia v riadení. Obvody síce dostali viac právomocí, no mesto im zároveň stanovilo pevnejšie výkonové ukazovatele a metodiky. V praxi sa ukázalo, že nie vždy bola deľba práce jasná – nastali prípady, keď sa nevedelo, či zodpovednosť nesie ešte mesto alebo už obvod. Niektorí obvodní starostovia požadovali väčšiu autonómiu, iní naopak volali po pomoci mesta pri investíciách, napríklad do škôl (ktoré po reforme spravovali obvody, no financie držal Senát). Tieto kompetenčné spory či nejasnosti dočasne brzdili efektívnosť – napríklad opravy škôl sa odďaľovali, lebo obvod nemal dosť kapacít a mesto už nechcelo priamo zasahovať. Postupne sa museli nastaviť nové mechanizmy spolupráce a financovania medzi mestom a obvodmi, aby celok fungoval. Toto všetko znamenalo, že plná konsolidácia reformy trvala niekoľko rokov a vyžiadala si ďalšie úpravy legislatívy aj praxe.
Ponaučenia a odporúčania z Berlína pre Košice
Reforma berlínskych obvodov v roku 2001 ponúka viacero cenných ponaučení, ktoré môžu slúžiť ako inšpirácia pri úvahách o zlučovaní mestských častí v Košiciach či iných slovenských mestách:
- Široká politická zhoda a zákonný rámec: Zásadná reforma územnosprávneho členenia si vyžaduje pevný politický konsenzus. Berlín musel dokonca meniť svoju ústavu a dosiahnuť ústavnú väčšinu. V podmienkach Slovenska by zlučovanie mestských častí Košíc vyžadovalo zmenu štatútu mesta (prípadne zákona o obecnom zriadení) a silnú podporu naprieč politickým spektrom.
- Odporúčanie: už v prípravnej fáze zapojiť všetky relevantné strany (poslancov mesta, starostov častí, odborníkov, verejnosť) a dohodnúť sa na jasných cieľoch reformy, aby výsledné rozhodnutie nebolo tesné a spochybňované, ako to spočiatku bolo v Berlíne.
- Dôkladná analýza a realistické plány: Berlín možno trochu precenil tempo a rozsah úspor – preto je poučením pripraviť detailné ekonomické a organizačné analýzy pred zmenou. Košice by mali vypracovať model, koľko administratívnych kapacít sa zlúčením ušetrí, ale zároveň koľko bude stáť integrácia systémov, presun zamestnancov, nové technológie či prípadné kompenzácie.
- Odporúčanie: mať pripravený rozpočet reformy (jednorazové náklady vs. ročné úspory) a naplánovať realistický harmonogram. Počítať s tým, že prvý rok-dva môžu úspory vystriedať investície do novej organizačnej štruktúry.
- Komunikácia s verejnosťou a rešpektovanie identity: Berlín podcenil, aké dôležité sú pre ľudí názvy ich štvrtí a historická identita. Pri zlúčení košických mestských častí by mohla nastať podobná citlivosť (obyvatelia MČ by neradi videli zánik „ich“ názvu alebo obavu z dominancie susednej časti).
- Odporúčanie: vopred komunikovať, že lokálne názvy a komunity zostanú zachované – napríklad že aj po zlúčení budú mestské časti fungovať ako katastrálne územia či mestské štvrte s možnosťou používať tradičné názvy. Možno zvážiť dvojité názvy pre nové obvody alebo inú formu, ktorá dáva najesť aj zachovať identitu (Berlín napr. dočasne používal pomlčkové názvy obvodov). Zapojenie občanov do výberu názvu, erbu či sídla nového obvodu pomôže zvýšiť akceptáciu zmeny. Návrh Košického klubu počíta so spoločným pomenovaním po vzore mesta Praha na Košice 1 až Košice 12.
- Zachovanie dostupnosti služieb občanom: Jeden z kľúčových krokov Berlína bolo zriadenie pobočiek úradu v každej štvrti (Bürgerämter) tak, aby občan nemusel cestovať na nový veľký úrad kvôli bežným úkonom. Pre Košice to znamená, že aj keď sa administratíva zcentralizuje, front-office služby musia zostať blízko ľudí.
- Odporúčanie: vytvoriť v zlúčených obvodoch klientské centrá (napr. na pôdoryse terajších miestnych úradov), kde si občania vybavia základné veci – od matriky, cez overovania, po lokálne poplatky. Technologicky je dnes možné veľa vecí robiť online, no fyzická prítomnosť úradu v komunite je dôležitá pre starších a vylúčených občanov. Takto reforma neprinesie „vzdialenie sa“ mesta od ľudí, ale naopak môže zlepšiť štandard služieb (dlhšie otváracie hodiny centrálnejšieho pracoviska, jednotné postupy atď.).
- Sociálne citlivé riešenie pre zamestnancov: Zlučovanie mestských častí znamená aj rušenie duplicitných pozícií (napr. namiesto 22 starostov Košíc by ich bolo menej, podobne prednostovia úradov, účtovníci, atď.). Berlín ukazuje, že masívne prepúšťanie môže naraziť na odpor a spôsobiť pokles morálky.
- Odporúčanie: pripraviť plán na prirodzenú redukciu personálu (napr. neobsadzovať miesta po odchode do dôchodku), ponúknuť preškolenie a presun pracovníkov na iné miesta v rámci magistrátu alebo mestských podnikov. Pre kľúčových vedúcich možno vytvoriť dočasný “pool” a postupne ich začleniť inde – podobne ako Berlín vytvoril dočasnú evidenciu prebytočných. Tým sa minimalizuje sociálny dopad a získate aj ochotu zamestnancov spolupracovať na zmene (nebudú ju vnímať ako existenčnú hrozbu). Zároveň je vhodné motivovať najlepších ľudí, aby zostali – v nových obvodoch bude treba schopných manažérov, ktorí zvládnu väčší rozsah.
- Postupná implementácia a testovanie: Berlínsky model s prechodným obdobím (kedy sa nové obvody formovali niekoľko mesiacov pred oficiálnym štartom) sa ukázal ako užitočný. Umožnil vychytať nedostatky a plynule prejsť na novú štruktúru.
- Odporúčanie: v Košiciach naplánovať fázu prechodu, napríklad zvoliť nových poslancov už v intenciách budúcich väčších obvodov, spojiť komisie susedných MČ a pod., ešte pred definitívnym zlúčením. Tiež pilotne vyskúšať zjednotenie niektorých agend (napr. spoločné obstarávania, jednotný informačný systém) v predstihu, aby ostrý štart reformy nebol skokom do neznáma. Postupnosť a testovanie pomôže minimalizovať výpadky služieb.
- Úprava kompetencií a financovania: Zlučovanie nie je len o počte úradov, ale aj o tom, čo budú nové väčšie obvody robiť a čo ostane na centrálnej radnici. Berlín prerozdelil kompetencie, a hoci s tým boli spočiatku ťažkosti, v zásade to dávalo zmysel – veľké obvody zvládnu viac úloh. Košice by sa mali zamyslieť, či po zlúčení mestských častí nezmeniť ich právomoci.
- Odporúčanie: zvážiť posilnenie nových obvodných úradov niektorými agendami (napr. údržba miestnych komunikácií, správa školských budov, sociálne služby) alebo naopak ich ďalšiu centralizáciu na magistráte – hlavne však jasne zadefinovať kompetenčné hranice, aby sa predišlo sporom. Tomu má zodpovedať aj model financovania: veľké obvody môžu dostať väčšiu mieru fiškálnej samostatnosti (napr. podiel na daniach mesta podľa počtu obyvateľov) alebo aspoň transparentný systém prerozdelenia rozpočtu. Tým sa zabezpečí, že obvody budú mať zdroje adekvátne svojim novým úlohám a veľkosti.
- Monitorovanie a flexibilita: Skúsenosť Berlína ukazuje, že po reforme je nutné sledovať, čo funguje a čo nie. Napr. dlhé rady na úradoch v Berlíne vyvolali tlak na dodatočné personálne posily a zmeny v procese.
- Odporúčanie: zaviesť monitoring kvality služieb a efektivity hneď od začiatku zlúčenia v Košiciach. Ak sa objavia problémy (napr. zhoršená dostupnosť nejakej služby), mesto by malo byť pripravené promptne zasiahnuť – či už dočasným posilnením zdrojov, úpravou kompetencií alebo technickým riešením. Reforma nemá byť jednorazový akt, ale kontinuálny proces zlepšovania. Košice by si mohli stanoviť, že napr. po 2 rokoch od zlúčenia prebehnú hodnotiace správy a podľa nich sa doladia pravidlá (v Berlíne sa dodatočne napr. upravovali názvy obvodov či počet poslancov po prvých voľbách).
Na záver, berlínsky príklad ukazuje všetkým a najmä Košiciam, že zlučovanie mestských častí je realizovateľné a môže priniesť efektívnejšiu samosprávu, no vyžaduje dôkladnú prípravu, trpezlivosť a otvorenú komunikáciu.
Pre Košice môže byť Berlín inšpiráciou najmä v tom, že odvážne zmeny môžu byť prínosné, ak sa spravia s rozumom – mesto tak môže ušetriť prostriedky a zároveň zlepšiť služby pre občanov.
Zároveň je však varovaním, aby sa takéto reformy nerobili len „od stola“, ale s citom pre miestne špecifiká a potreby obyvateľov. Balans medzi úsporami a kvalitou správy je kľúčový: ak sa podarí nastaviť správne, výsledkom môže byť modernejšie, pružnejšie a finančne udržateľné mesto, čo bol napokon aj zámer berlínskej reformy z roku 2001.