Ladislav Lörinc

Ako vyliečime Miestny úrad MČ Košice – Sídlisko KVP?

Základná myšlienka zmeny:

„Kvalitná, efektívna a otvorená samospráva je kľúčom nielen k riadeniu našej mestskej časti, ale aj pre kvalitu služieb, ktoré poskytuje občanom.“

Súčasný stav:

Slabý výkon Miestneho úradu KVP vnímam ako najväčšiu prekážku presadzovania zmien a rozvoja mestskej časti. Napriek tomu, že na úrade pracuje a pracovalo množstvo odborníkov, ich potenciál ostal premrhaný nekompetentným a direktívnym riadením jednej osoby. Mikromanažment v spojení s absolútnym nedostatkom ľudskej empatie u nadriadeného je zničujúcim prvkom každého kolektívu, každej organizácie.

A tak sa bohužiaľ stalo. Pod negatívnym vplyvom vedenia a neprimeraným tlakom na zamestnancov, miestny úrad Košice – Sídlisko KVP zlyhával vo svojich základných činnostiach. Následkom toho občania KVP stratili dôveru v to, že ich problémy budú vypočuté a riešené. Typickým príkladom je oddelenie výstavby, dopravy a životného prostredia, ktoré zabezpečuje veľmi podstatnú agendu, napriek tomu bolo prakticky celé štyri roky každého polroka obmieňané. Kým sa noví úradníci zaškolili po skúšobnej dobe a získali základný prehľad, museli sa porúčať. Niektorí nevydržali ani do konca skúšobnej doby a radšej sami odišli. Za 3 a pol roka odišlo vyše 40 zamestnancov. Takto sa fungovať nedá.

„Je lacné starať sa, chcieť a prejavovať záujem“ – tak prečo to potom nerobíme?

Z manažérskeho pohľadu, základným predpokladom akejkoľvek vízie je riadny výkon organizácie, ktorý smeruje predovšetkým k naplneniu tejto jedinej spoločnej vízie. Potrebujeme predovšetkým zapracovať na „3P – People, Process, Purpose“ alebo v slovenčine ľudia, procesy, cieľ/zmysel. Každá úspešná organizácia potrebuje pre svoj chod spokojných a motivovaných zamestnancov, ktorí zdieľajú spoločnú víziu, uvedomujú si prečo veci robia a ako ich musia každodenne robiť, aby dosiahli spoločný cieľ. A čo je tým naším spoločným cieľom na KVP? No predsa moderná, inovatívna a transparentná samospráva, ktorá slúži svojim občanom a vytvára podmienky pre aktívnu participáciu tých, ktorí chcú zlepšovať svoje okolie.

Miestny úrad KVP v budúcnosti

Bez kvalitných, motivovaných, rozvíjajúcich sa a spokojných zamestnancov nemôže žiadna mestská časť poskytovať kvalitné služby pre svojich zákazníkov, t.j. občanov KVP.

Cieľ:

  • Vrátiť dôveru občanov KVP v to, že Miestny úrad robí maximum preto, aby riešil ich problémy a podnety alebo inak povedané…
  • Spolu s dôrazom na dáta, protikorupčné opatrenia, etiku a spoluprácu chceme dosiahnuť to, že samospráva na KVP si opäť získa dôveru obyvateľov a bude riadne, včas a kvalitne vykonávať svoje služby a aktivity

Merateľný cieľ:

  • Mestská časť Košice – Sídlisko KVP v TOP 10 v hodnotení transparentných obcí na Slovensku v roku 2022
  • Fluktuácia zamestnancov Miestneho úradu menej ako 15% za obdobie 4 rokov
  • Viac ako 90% spokojnosť občanov s riešením ich podnetov do roku 2020

Navrhované opatrenia:

  1. Zmeníme organizačnú štruktúru úradu tak, aby bola efektívnejšia. Súčasná organizačná štruktúra sa zásadne nemenila posledných 20 rokov a tak nereflektuje potreby súčasnej doby. Musíme jasne identifikovať a rozlíšiť tri základné zložky organizácie – výkonnú, strategickú a riadiacu
  2. V rámci organizačných zmien vznikne oddelenie projektového manažmentu a strategického plánovania, ktoré bude mať veľmi dôležitú úlohu – reagovať na EÚ fondy, výzvy, granty a písať žiadosti a projekty. Zároveň bude základným mať v kompetencii strategické plánovanie, rozvoj a projektové riadenie. Spracovávalo by strategické, urbanistické a územné rozvojové dokumenty
  3. V rámci organizačných zmien vznikne pozícia enviromentalistu / arboristu, ktorý bude mať na starosti vyslovene zeleň a enviromentálnu agendu
  4. Urobíme personálny a procesný audit, ktorých cieľom bude identifikovať ľudský potenciál s ktorým vieme pracovať a pripraviť podmienky pre zmeny procesov a prechod na Lean manažment
  5. Nastavíme merateľné ciele (Key performance indicators – KPIs) tak, aby sme vedeli merať spokojnosť občanov so službami miestneho úradu
  6. Prehodnotíme existujúce spolupráce s partnerskými samosprávami a členstvo v organizáciách. Začneme rozvíjať nové partnerstvá s cieľom učiť sa od lepších a úspešnejších, vymieňať si skúsenosti
  7. Zamestnanci budú mať pravidelné stretnutia so svojimi priamymi nadriadenými a pravidelné hodnotenia. Súčasťou pravidelných stretnutí bude aj stretnutie so starostom
  8. Každý zamestnanec bude mať vopred dohodnutý a odkonzultovaný plán profesionálneho a osobnostného rozvoja, spoločne s plánom školení na obdobie jedného roka. Cieľom je umožniť zamestnancom rásť a rozvíjať sa
  9. Každý zamestnanec bude mať odmeňovanie naviazané na plnenie plánu profesionálneho a osobnostného rozvoja. Odmena zamestnanca musí byť viazaná na jeho výkon a profesionálny rast, nie na to ako sa páči alebo nepáči starostovi
  10. Vypracujeme etickú infraštruktúru úradu, t.j. etický kódex zamestnancov, verejného obstarávania, menujeme splnomocnenca a vypracujeme politiku kvality MieÚ
  11. Dáme priestor mladým a ambicióznym ľuďom, aby sa vzdelávali a rozvíjali. Mladí sú budúcnosť. Dostanú príležitosť priučiť sa od skúsenejších kolegov tak, aby sme vychovávali nových motivovaných pracovníkov. Napríklad cez projekty ÚPSVaR
  12. Otvoríme sa spolupráci s vysokými školami a umožníme študentom stáže na miestnom úrade

Záverom je nutné úplne realisticky poznamenať, že akýkoľvek starosta, ktorý nastúpi v decembri 2018 bude mať veľmi neľahkú úlohu – dať dokopy Miestny úrad MČ Sídlisko KVP. To mu zaberie množstvo času, ktorý by za normálnych podmienok mohol investovať inde. Bez toho to, ale nepôjde.

Zaujalo Vás to?

Viac o programe KVP+ nájdete na tomto linku: www.ladislavlorinc.sk/volebny-program

Zdielať:

Ďalšie články

DENNÍK STAROSTU – TÝŽDEŇ 36/2023

Tak to bol teda epický týždeň! Kde mám začať svoje písanie? Zelená strecha na Miestnom úrade je už skoro dokončená. Prístrešky na zastávkach MHD pribúdajú

DENNÍK STAROSTU – TÝŽDEŇ 34/2023

Verím, že si plnými dúškami užívate záver leta. Budúci týždeň nás čakajú 2 významné štátne sviatky a tým pádom aj 2 dni pracovného pokoja. Deťom