Ladislav Lörinc

SILNEJŠIE ŠKOLY V KRAJI, LEPŠIA BUDÚCNOSŤ NAŠICH DETÍ

 Spájanie škôl v Košickom samosprávnom kraji (KSK) je strategický krok, ktorý môže zabezpečiť ich dlhodobú udržateľnosť a kvalitu vzdelávania. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky vyzvalo všetky samosprávne kraje na Slovensku, aby prišli s vlastným návrhom racionalizácie siete stredných škôl. Ide teda o vyvolaný krok, ktorý je vysoko citlivý pre laickú verejnosť.

❓Prečo sa muselo rozhodovať teraz❓
Táto myšlienka nevznikla zo dňa na deň. Prvá informácia prišla v máji 2024 Zmenila sa legislatíva. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky bude po novom navrhovať najvyšší počet žiakov 1. ročníkov pre stredné školy, už nie KSK. V tomto prípade je taktiež dôležité poznamenať, že ide o prenesený výkon štátnej správy, a tak ministerstvo má do toho čo povedať.
Ak by KSK neprišlo s návrhom na spájanie, ministerstvo by mohlo rozhodnúť o našich školách v Bratislave. Cieľ je pritom jasný, mať stredné školy s ideálnym počtom žiakov 400 a viac. Takéto školy sú životaschopné, ekonomicky sebestačné a schopné čerpať externé finančné prostriedky na svoj rozvoj, najmä EÚ fondy.

❗️Fakty:
📍Celkovo máme na Slovensku 784 stredných škôl
📍Počtom obyvateľov porovnateľné Fínsko má 350 stredných škôl, Dánsko 150 stredných škôl (rozlohou a dostupnosťou neporovnateľné územia) – v zahraničí je bežnou praxou prepájať všeobecné a odborné vzdelávanie (mnohé ich školy sa počtom žiakom pohybujú dokonca v tisíckach, nie stovkách)
📍Stredná škola v KSK má priemerne cca. 230 žiakov, čo je veľmi nízke číslo
📍Stredné školy s nízkym počtom žiakov údajne už nebudú môcť byť prijímateľom NFP z európskych zdrojov

Pozrime sa na to pragmaticky. Nerušíme, zachraňujeme ich pred zrušením!
Cieľom Úradu Košického samosprávneho kraja a drvivej väčšiny krajských poslancov bolo za uplynulý polrok jasne a efektívne vysvetliť verejnosti, že spájanie škôl nie je zrušenie, ale modernizácia a cesta k udržateľnému vzdelávaniu. To sa z môjho pohľadu aj stalo, aj keď takáto veľká zmena si samozrejme nájde svojich kritikov. Odbor školstva pod vedením pani Mgr. Andrey Gajdošovej, MBA urobili skvelú prácu a chcem im za to aj verejne poďakovať.

V rámci príprav a schvaľovania týchto bodov urobili verejné stretnutia s dotknutými školami za účasti poslancov, učiteľov aj žiakov. Stretli sa so všetkými riaditeľmi dotknutých škôl. Rokovali so všetkými poslaneckými klubmi. Usporiadali stretnutia so všetkými poslancami za jednotlivé regióny, dvakrát v priebehu polroka prerokovali materiály v komisii Školstva pri KSK. Viackrát rokovali s Ministerstvom školstva alebo na platforme samosprávnych krajov SK8. Každý, kto mal záujem, teda bol informovaný, bol pozvaný a mal celý proces slušne a najmä odborne vysvetlený. Za mňa teda opätovne klobúk dole.

Kľúčové východiská pri rozhodovaní:
✅ Silnejšie školy, lepšia budúcnosť – Aktuálne viaceré školy dokážu cez pridelený normatív financovať len bežnú prevádzku, nie rozvoj. Zlučovanie prinesie stabilitu, kvalitnejšie vzdelanie a moderné vybavenie. Školy s väčším počtom žiakov vedia efektívnejšie čerpať externé finančné zdroje na svoj rozvoj.
✅ Racionalizácia nákladových položiek, viac možností – Peniaze, ktoré ušetríme na prevádzke, investujeme do rozvoja.
✅ Demografia je realita. Netreba nad tým plakať, musíme prinášať riešenia – Počet žiakov každým rokom klesá, musíme konať zodpovedne tak, aby sme regionálne školstvo zachránili. Demografia je niečo, za čo nikto z nás nemôže, ale sme zodpovední za to, ako na tento fakt reagujeme.
✅ Spojením škôl chránime vzdelanie v regióne – Nie je to populárne riešenie, ale je to nutné. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky všetky samosprávne kraje vyzvalo, aby prišli s návrhom na optimalizáciu, ináč samotné ministerstvo môže prísť s návrhom na zrušenie škôl, ktoré majú nízky počet žiakov, resp. sú pre trh práce neperspektívne a ledva prežívajú. Alternatívou je teda jedine rušenie a zatváranie, my sme však zvolili cestu záchrany.
✅ Škola nie sú len múry, ale možnosti pre žiakov – Väčšie školy ponúknu širšie spektrum odborov a mimoškolských aktivít. Pre bežného žiaka sa prakticky nič nemení. Žiaci budú ďalej študovať svoje odbory, so svojimi učiteľmi a vo svojich budovách. Pre drvivú väčšinu rádových učiteľov takisto nie. Flexibilnejšia cesta vzdelávania a možnosť študentov pracovať na spoločných projektoch. Menej škôl znamená kvalitnejšie vybavenie a lepšie programy.

Chcem preto všetkých uistiť, že naším prvoradým záujmom bolo zachovanie regionálneho školstva. Zároveň v dlhodobom horizonte majú tieto zmeny na zreteli zlepšenie kvality školstva v kraji a ekonomickú stabilizáciu daných škôl.
Chcem sa poďakovať všetkým uvedomelým poslancom, ktorí tieto strategické zmeny podporili a našli v sebe odvahu pre ťažké hlasovanie. 👏🏻

Zdielať:

Ďalšie články

DENNÍK STAROSTU 12/2025

Týždeň plný debát, konkrétnych krokov aj tichej práce v zákulisí. Stihli sme toho naozaj veľa – od zásadného návrhu na zmenu štruktúry mesta až po

DENNÍK STAROSTU 11/2025

Pozrite si sumár mojej činnosti za minulý týždeň s tým, že som stihol aj krátku dovolenku, takže toho bude menej ako obvykle. 😉 ▶️ Ak