Reagujúc na tento článok v Denníku Korzár: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22586704/polacek-prekvapil-poslancov-vydal-nulte-mestske-noviny-hovoria-o-pr-primatora.html si dovolím napísať pár riadkov. Mestské noviny pre Košice sú dobrým nápadom. Bohužiaľ, so zlým prevedením.
Rozoberme si to trošku na drobné:
✅ snaha vydávať mestské /obecné/ noviny je absolútne legitímna a je to zaužívanou praxou vo väčšine samospráv
✅ Košice (na rozdiel od väčšiny samospráv) majú k dispozícii aj vlastnú Televíziu, web, sponzorované príspevky na FB + platia platenú inzerciu na svoje články lokálnym médiám (tam idú *desaťtisíce eur* na ktoré si nikto zatiaľ neposvietil☝️)
Aj najlepší zámer však môže byť poškvrnený nesprávnym nástrojom na dosiahnutie cieľa a to je presne problém pri väčšine aktivít terajšieho vedenia mesta Košice.
Mestské noviny totiž nevznikali ako konsenzus väčšiny volených zástupcov: Chceme informovať občanov, poďme sadnime si, urobme koncept pre nadčasový informačný občasník v snahe, čo najkorektnejšie a pravdivo informovať občanov mesta Košice.?
Vznikali za oponou, bez diskusie, bez participácie, netransparentne v snahe zvrátiť tendenčným obsahom negatívny imidž tohto vedenia mesta. ?
❌ nebola žiadna širšia politická diskusia o „vízii a účele novín“
❌ neboli stanovené pravidlá tvorby – do schránok sa hodil hotový produkt
❌ chýba redakčná rada, ako kolektívny orgán, ktorý by schvaľoval finálne vydanie občasníka
❌ zbytočne drahý papier a odhadované náklady 70.000 eur ročne sú v týchto krízových časoch zbytočným „luxusom“
❌ obsah nepovažujem za korektný, resp. pravdivý – mám výhrady k „vzdušným zámkom“, ale uznávam jedným dychom, že to je aj vec vkusu (aby som bol férový)
Aj na absenciu týchto vecí a zneužívanie radničných novín dlhodobo upozorňuje Transparency International Slovensko (TIS): https://domov.sme.sk/c/20933199/masove-zneuzivanie-mestskych-novin-ohrozuje-ferovu-kampan.html
❓ OTÁZKA ZA MILIÓN:
Máme mestskú televíziu, ktorá nás stojí 250.000+ eur ročne a 95% politických reportáží je iba zmienka o pánovi primátorovi /opozícia 0,000% priestoru/ + platíme desať tisíce eur lokálnym médiám, aby publikovali výstupy mesta Košice, ktoré by tak, či tak pravdepodobne publikovali (lebo zas tak veľa sa tu toho nedeje) = Na čo nám teda budú mestské noviny za 70.000 eur/ročne na luxusnom papieri s 3 fotkami primátora a bez akéhokoľvek negatívneho názoru už v prvom čísle?
Sú toto v čase krízy skutočne účelne vynaložené finančné prostriedky a objektívna/úprimná snaha o informovanie?
Z toho, čo som videl a čítal – ZA MŇA NIE, Ďakujem ⛔️
DÁ SA TO AJ INÁČ ?
Veľmi ľahko sa kritizuje, keď ste to nezažili na vlastnej koži, že? Ako starosta mestskej časti však veľmi dobre viem o čom píšem, lebo to zažívam takisto. Keďže sa snažím o konštruktívnu kritiku, pokúsim sa Vám ukázať aj to, ako by sa to dalo ináč. Čo by som urobil ja?
? v našom občasníku máme jasné pravidlá a redakčnú radu, ktorá kontroluje a schvaľuje náš občasník MČ KVP. Áno, veľakrát máme iný pohľad na veci, ale nikdy som nezasiahol do ich finálneho rozhodnutia týkajúceho sa obsahu nášho občasníka. Rozhoduje kolektívny orgán zvolený poslancami, nie jednotlivec
? vyslovene som žiadal, aby v každom čísle bolo, čo najmenej mojich fotiek a aby sme uverejňovali aj kritické podnety. Už 2 roky sa tak deje a predtým to rozhodne nebolo zvykom
? spoločne s redakčnou radou sme zapracovali na vizuálnej stránke, aj filozofii obecných novín. Noviny majú jasnú štruktúru a predovšetkým informujú občanov o všetkom dôležitom, čo sa deje ale 1x v histórii aj o veciach, ktoré majú šancu ovplyvniť. Vyzývame ich k participácii + aktívne zapájame do komunitného života. Občasník KVaPka si viete pozrieť tu: http://www.mckvp.sk/obcan/obcasnik/
? ak chcem informovať občanov o svojich veciach – sám vydávam svoje vlastné noviny, ktoré si platím z vlastného vrecka. Tie vychádzajú raz ročne a vždy v nich robím odpočet svojej práce, aby moji voliči mali prehľad ako posúvame sídlisko vpred. Nezneužívam obecné peniaze, platím si to sám ✌️
♟ČO TERAZ S TÝM?
Rozumnejšie sa mi vidí pomôcť mestským častiam a spolupracovať. Mesto si mohlo za smiešne peniaze zakúpiť pár strán (svojich vlastných) v občasníkoch mestských častí, ktoré majú svoju históriu a mohlo tak mestským častiam možno aj pomôcť. To by bol pekný príklad spolupráce a rozumné využitie peňazí, ktorých ide do marketingu v súčasnej dobe na meste Košice na môj vkus až až… len reálne výsledky chýbajú.
Hold, platí „Fake it, till you make it“ alebo „Predstieraj to, kým to nedosiahneš?!“ ?
To by však vedenie mesta Košice muselo vedieť spolupracovať, nielen hrať SÓLO sami na seba…. ako v mnohých iných prípadoch?