Redakcia Košického večerníka ma oslovila s 2 otázkami:
1. Ako sa podľa vás zmenili Košice za posledných desať rokov? Čo sa vám páči viac a čo menej?
Košice sa zmenili, rovnako ako sa zmenilo všetko okolo nás za posledných 10 rokov. Otázka, ktorá mi vŕta hlavou je, či sa zmenili vďaka vedeniu tohto mesta alebo aj napriek tomu, kto nám tu vládne. O službe ľuďom sa totižto nedá hovoriť.
Nepochybne všetci vnímame miliónové rekonštrukcie, ktoré boli realizované vďaka eurofondom a EHMK 2013. Čo mne osobne prekáža, je chýbajúca kvalita za peniaze. Toto vedenie mesta stavia z Košíc potemkinovskú dedinu. Naoko vyzerá super, v realite drahý špás.
Nepamätám si prípad, že by mesto investovalo a postavilo novú fontánu alebo vysadilo parkovú, oddychovú zónu. Čo si pamätám je, že betónujeme a zatvárame parky (viď Letná, Moyzesova, Mestský park). Ponúkame zelené plochy priamo pod blokmi developerom na bytovú výstavbu a zahusťujeme územie bez toho, aby bolo riešené parkovanie. Následne tu súčasné vedenie donieslo parkovací chaos na čele s parkovacou firmou za jediným účelom – nabaliť sa na probléme s parkovaním. Zarábať na občanoch mesta Košice. Tak to dopadne, keď parkovacia firma platí predvolebnú kampaň (viď Gibódova nahrávka).
Nakúpili sme električky, ktoré nikto vo svete nechcel (1 prototyp jazdí v Ostrave, zvyšok je jedine v Košiciach). A to nie je len o klimatizácii, ale o tom, že niekto tu kúpil vynovený „Favorit“ za cenu „Superbu“.
Hovoríme o odstránení reklamného smogu, ale reálne sa absolútne nič nezmenilo. Sľubujú realizáciu podzemných kontajnerov, ale zaujíma ich prednostne záujem odpadovej firmy, nie občanov mesta Košice. Ak by išlo o verejný záujem, už dávno máme podzemné kontajnery, ktoré vyriešia problém KVP a Terasy s vyberačmi odpadu.
Mesto absolútne nezvláda akýkoľvek väčší projekt. Chýba tu manažér. Vo vedení máme biznismanov a zabávačov. Rekonštrukcia električkových tratí meškajúca viac ako pol roka. Priamy dopad na kvalitu života Košičanov. Neoplatilo sa vydržať, lebo vlako-električky (tram-trains) po tej trati nikdy nebudú jazdiť. Boli sme mesto kultúry 2013, ale Kunsthalle sa otvárala po polroku. Boli sme mesto športu 2016 a bežecké ovály sa otvárajú 2017. Zrušili sme ekologické trolejbusy, kým iné mestá ako Prešov či Žilina ich nakupujú z tých istých eurofondov – prečo?
Čo sa mi na druhej strane páči, je, že ožili komunity. Kreatívne spoločenstvá tvorivých ľudí. Ožila Tabačka, ožilo kino Úsmev, ožil Kisdyho dvor napríklad. Vznikli súkromné projekty ako KERE, Opré, Padre craft beers, CYKE a mnohé iné, ktoré v dobrom svetle reprezentujú Košice vo svete.
2. Čo by sa podľa vás malo zmeniť v nasledujúcich desiatich rokoch?
2. Malo by sa zmeniť vedenie mesta Košice. Ako sme videli pri parkovacej petícii, je to o ľuďoch, ktorí majú moc, ale nie charakter. Tí momentálne rozhodujú. Arogancia moci a politikárčenie by malo opustiť radnicu mesta Košice. Nastúpiť by malo vedenie mesta, ktoré bude slúžiť mestu a jeho ľuďom. Niekto, kto bude obhajovať verejný záujem, nie biznis spriaznených kamarátov.
Mesto má potenciál rozvíjať sa. Vieme nastúpiť na cestu tzv. smart cities, vieme vybudovať reálne cyklotrasy, skvalitniť služby v MHD, vieme vrátiť trolejbusovú prepravu do Košíc, vybudovať zelené a modré relaxačné zóny, parky a ozdraviť klímu v Košiciach, zastaviť živelné zmeny územného plánu na objednávku a nastúpiť cestu investícií do kvalitného verejného priestoru, otvoriť mesto a rozhodovací proces ľuďom a prizvať ich k účasti na správe vecí verejných – jednoducho vieme skvalitniť život Košičanov, ktorí tu žijú a budú žiť. Za tie isté peniaze.
Chce to len počúvať ľudí a komunity, nie developerov a spriaznené firmy. Mám víziu, že Košice dokážu byť mestom, kde ľudia skutočne nájdu všetko, čo potrebujú pre svoj život. Kde radnica bude mať jediný cieľ – zvýšiť kvalitu života tu bývajúcich ľudí, bez korupcie, rodinkárstva a kradnutia.
Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/20613593/ako-sa-zmenili-kosice-za-desat-rokov-fotografie-a-nazory.html#ixzz4q5u6SAzX