Generálny prokurátor Slovenskej republiky napadol novelu zákona o meste Košice, ktorá umožňovala zrušenie alebo zlúčenie mestskej časti bez potreby miestneho referenda. Tento krok bol iniciovaný na podnet starostov štrnástich mestských častí: Ťahanovce, Džungľa, Kavečany, Lorinčík, Luník IX, Myslava, Pereš, Poľov, Šaca, Košická Nová Ves, Barca, Krásna, Šebastovce a Vyšné Opátske.
Pár komentárov z mojej strany:
- Rešpektujem, že kolegovia využili svoje právo, aj rozhodnutie generálneho prokuratúra. Úprimne verím, že Ústavný súd rozhodne v čo najkratšom čase. Chcem veriť, že tento krok nie je len ďalšou snahou oddialiť rozhodovanie tak, aby sa nestihlo prijať žiadne rozhodnutie v tomto volebnom období a ďalšie 4 roky budeme v súčasnom nevyhovujúcom stave. Je potrebné si uvedomiť, že týmto hazardujeme s budúcnosťou Košíc a bránime akémukoľvek racionálnemu riešeniu dlhoročnej problematiky. Samozrejme, toto vyjadrenie nevylučuje, že celý proces má byť demokratický a legislatívne v poriadku.
- Košice (ne)fungujú dlhodobo v tomto politickom marazme. 30 rokov hovoríme o zlučovaní, ale legislatíva na to absolútne nevytvára procesné predpoklady. Tí istí dlhoroční starostovia tvrdia, že im nejde o ich vlastné platy, ale keď príde na riešenie, riešenia nehľadajú. 30 rokov hovoríme, že sa nemôže rozhodovať o Košiciach v Bratislave, ale keď nám túto možnosť zákon dajú, napadneme zákon a jeho zákonnosť. 30 rokov sa tu všetci politickí kandidáti dušujú ako je potrebné racionalizovať počet mestských častí, ale keď príde na stôl konkrétny návrh na diskusiu (Košický klub predložil už v roku 2023. Predkladal: Dominik Babušík), tak žiadnu diskusiu netreba pripustiť, návrh stopnúť potopiť a všetkých predkladateľov ohovoriť. 30 rokov tu väčšina občanov Košíc tvrdí, že je potrebné znížiť počet mestských častí, ale všetky ostatné, len nie tú mestskú časť v ktorej bývajú. Aký košický paradox, že?
- Aj táto udalosť je potvrdením, že celý proces spájania a zlučovania obcí na Slovensku je prakticky nefunkčný. Len na papieri, v praxi nerealizovateľný. Rovnako ukazuje na zlú legislatívnu prípravu schválenej novely zákona, ktorú predkladali košickí zástupcovia v parlamente. Zjavne nebola riadne premyslená. Ak by sa neponáhľali s bombastickými vyjadreniami do novín, ale riešili právnu stránku novely zákona, nemuseli sme byť v tejto situácii. PR predbehlo skutočné riešenie. Dôležité je poznamenať, že zákon celkovo nemyslí na komplexnosť procesu zlučovania obcí na Slovensku. Možno aj preto sa žiadna obec na Slovensku v posledných 20 rokoch nezlúčila s inou. Chýba nám legislatívny rámec na základné otázky – zloženie sľubu volených funkcionárov, nástupníctvo, zostavenie a prijatie rozpočtu, resp. rozpočtové provizórium pre nástupnícku obec, zosúladenie platných VZN, čo s IČO, ako s mandátom kontrolórov obce, ako s občianskymi preukazmi obyvateľov a mnohé praktické detaily. Celkovo je počet obcí na Slovensku alarmujúci a dlhodobo neudržateľný. Každá politická strana sa vyhýba riešeniu, lebo nechce odstaviť svojich straníkov v regiónoch od prístupu k politickým funkciám. Poškodení sú na konci dňa občania SR.
- Téma zlučovania a rušenia mestských častí v Košiciach je dlhodobo diskutovaná, avšak realizácia takýchto zmien naráža na rôzne prekážky. Aj keď existuje vôľa na zmenu, často sa objavujú skupiny komunálnych politikov, ktorí nachádzajú dôvody na odklad alebo odmietnutie takýchto návrhov. Dnes v Košiciach takýchto politikov reprezentujú hlavne primátor Poláček a jeho verná skupinka z KDH. Ruka ruku myje. Robia všetko preto, aby sa nerozhodlo, respektíve aby zachránili tie mestské časti, kde je starostom nominant KDH. Nič iné ich nezaujíma. Osobne si myslím, že robiť nové územno-právne členenie Košíc na základe preferencií jednej politickej strany je absolútne neprijateľné a Košičania sú touto skupinkou jednotlivcov zavádzaní. V politických kuloároch už sú známe rokovania aj dohody.
- Počet mestských častí je zástupný problém. Podstatný, ale nie najdôležitejší. V tomto komunálnom systéme fungujem už 15 rokov a poviem Vám jednu dôležitú vec, ktorú opakujem neustále už roky. Počet mestských častí je až problém číslo 4. Na to, aby Košice fungovali lepšie a efektívnejšie pre občanov a na výsledky, je potrebné riešiť predovšetkým:
- kompetencie
- procesy
- financovanie
Ak budú jasne dohodnuté a vyriešené tieto 3 najdôležitejšie problémy mesta Košice, potom bude teoreticky jedno, koľko mestských častí bude. Vždy to bude na konci dňa politické rozhodnutie. Každopádne ja som za zachovanie dvojstupňovej samosprávy, ktorú považujem za výsadu metropoly východu a pri vhodnom nastavení problémov uvedených vyššie vie fungovať skutočne efektívne a s prínosom pre občanov. Zároveň je pre mňa dostatočnou garanciou zabezpečenia kontroly, demokracie a zastupovania práv občanov.
Čo bude nasledovať teraz? Politici, ktorí nemajú skutočný záujem riešiť problém, ale chcú chrániť svoje pozície a pozície pre spolustraníkov budú tvrdiť, že nemôžeme robiť nič. Musíme čakať na Ústavný súd, musíme čakať na výsledky analýzy. Musíme jednoducho čakať, až príde volebný rok 2026 a povieme, že už je neskoro na akékoľvek zmeny. Stratené ďalšie 4 roky. Ak Ústavný súd rozhodne, že zákon sa vráti do predošlého znenia, kde bude potrebné referendum danej mestskej časti. Budeme teda opäť „na začiatku“ a reálne sa nič nezmení. Ak zamietne podaný návrh a potvrdí platnosť novely zákona v tejto otázke, možno už bude neskoro pre toto volebné obdobie a stratíme ďalšie 4 roky.
Pozorne sledujte vyjadrenia a aktivity komunálnych politikov pri tejto otázke a pamätajte na to pri najbližších komunálnych voľbách. Pozerajte nie na to, čo hovoria, ale na to, čo v tejto veci robia. Ako hlasujú. Za mňa osobne čakanie na rozhodnutie Ústavného súdu nie je prekážkou procesného a rozhodovacieho pokroku v tejto téme. Môžeme diskutovať, môžeme hlasovať, môžeme rozhodnúť a začať proces, ak na to bude politická ochota a zhoda.
Za seba, aj za kolegov z Košického klubu môžem povedať, že budeme predkladať návrh na riešenie. Verím, že sa o tomto návrhu bude demokraticky diskutovať a hlasovať. Musíme sa v tejto otázke po 30 rokoch teoretizovania konečne reálne posunúť vpred! Príklad komunálnej reformy napríklad z Dánska nám ukazuje, že sa to dá a bude to oveľa lepšie. Zmeňme všetci naše zmýšľanie a nazeranie na túto problematiku. Nikomu neberieme identitu. Identita je Vaša a nikto Vám ju zobrať ani nevie. Nerušíme, nezlučujeme, ale vytvárame niečo nové, lepšie, fungujúce tak, ako vytvárali naši predkovia mnohokrát pred nami. Vytvárame budúcnosť mesta Košice.