Nastal čas prezradiť širšiemu publiku pár zaujímavých skutočností z pozadia parkovacej spoločnosti, ktorá prišla do Košíc, podľa svojich vlastných slov zavádzať moderný, európsky parkovací systém. Zatiaľ všetci v napätí čakáme, kedy sa toho dožijeme. Tak slovensky už platíme. Služba zatiaľ dodaná nie je. Aj keď mala byť. Smiešne, nelogické? Za chvíľu budú aj vo vašom meste… prinesú oheň, svetlo a moderný európsky systém a veľmi rýchlo Vám vysvetlia slová slovenských klasikov: „Volič je hovno. Vyhraj voľby a môžeš všetko.“
Zoznámte sa: Firma EEI a jej podnikanie v praxi
EEI uvádza na svojej stránke sama o sebe nasledovné slová: „Spoločnosť EEI je silnou a stabilnou spoločnosťou, ktorá sa venuje riešeniu statickej dopravy v rámci mestských dopravných systémov a inteligentných dopravných systémov, a v súčasnosti je najväčším správcom parkovacích systémov a garáží na Slovensku. Vo svojich činnostiach kombinuje špecializované technické schopnosti s veľmi dobrou znalosťou miestneho prostredia, legislatívy a správnych podmienok. Profesionálna orientácia v obchodnom a podnikateľskom prostredí je daná dlhoročnými skúsenosťami členov jej tímu. Pevné finančné zázemie a silná technická základňa spolu s vysokou odbornosťou zamestnancov EEI, nám dáva náskok pred konkurenciou.“ Na základe toho, čo sme doteraz videli v Košiciach, si myslím, že môžeme mať oprávnene pochybnosti o týchto slovách. Kto však pozná pozadie firmy, jej vznik a systém fungovania, ten sa až tak nečuduje tomu, čo nastalo.
- Rozsah a veľkosť spravovaného systému
Pred príchodom do Košíc pôsobila firma EEI len vo Vranove nad Topľov a v Banskej Bystrici. Konkrétne vo Vranove spravovali systém na pár uliciach v centre mesta a v Banskej Bystrici sídliská. Toť európsky systém a skúsená firma. Výsledky ich práce si prečítate v odkazoch na konci blogu. Košice a Petržalka boli a sú pre firmu strategickými bodmi ich rozvoja, a to najmä vďaka počtu obyvateľov. V Petržalke sa nepodarilo, ale v Košiciach už pomohli dlhoročné vzťahy a politická podpora, ktoré v svojom slovníku nazývajú „veľmi dobrá znalosť miestneho prostredia“. Vďaka tomu, že EEI pôsobí v Košiciach, môžu sami o sebe vyhlasovať, že sú najväčším správcom dopravných systémov na Slovensku. To je zároveň dôvod, prečo sú pre nich Košice tak strategicky dôležité. Tento argument veľkosti je pre nich veľmi dôležitý zvlášť pre ďalšie mestá, ktoré sa chystajú obsadiť (napr. Michalovce – http://www.cas.sk/clanok/415714/firma-eei-dostala-zelenu-v-dalsom-meste-aj-v-michalovciach-spoplatnia-parkovanie/).
Prvý a hlavný dôvod ostávajú samozrejme zisky a to, že v Košiciach už cez svoju materskú firmu Wood & Company ovládajú odpad, t.j. Kosit. Minimalizujú tak náklady a maximalizujú zisky. (http://foaf.sk/firmy/137418 )
- Dlhoročné skúsenosti členov tímu
Ten kto vybaví biznis: Pán Fellegi, ako riaditeľ spoločnosti, nemusí o parkovaní a európskych riešeniach vedieť nič. Stačí, že vie využiť svoje dobré kontakty, napríklad s pánom primátorom Rašim. Peniaze a materiálna podpora príde od matky, spoločnosti WOOD & Company na čele s ďalším Košičanom pánom Šoltýsom. EEI si tak delí so spoločnosťou Wood & Company rovnakého PR poradcu (Dynamic relations, t.j. pán Wolf), rovnaké sídlo v Bratislave (Laurínska 18, Bratislava), rovnakú hovorkyňu (pani Húštová) a využíva služby svojej matky (zimná údržba, Kosit s majiteľom Wood & Company). Bol by predsa hriech nevyužiť všetko, čo máte k dispozícii. Rovnako by bol hriech nevyužiť priazeň vládnúcich špičiek a nebrať zákazky od samospráv. Ideálne vtedy, ak máte bezvýhradnú podporu a monopolné postavenie. To je také slovenské podnikanie alebo svet náhod, o ktorom píše aj Lucia Nicholsonová vo svojom blogu http://nicholsonova.blog.sme.sk/c/429836/svet-nahod-podla-smeru.html
Ten, kto tomu rozumie: Ing. Ján Tomanovič je kľúčová odborná pozícia. Jeho doslova draftovali ako kľúčového hráča, aby okolo neho vyskladali tím. On má skúsenosti z iných firiem, ktoré pôsobili a pôsobia v európskych mestách a jediný vie ako tak odborne diskutovať. Ako odborník je zdatný hlavne v paragrafoch a pri rozprávaní pôsobí dojmom, že ovláda všetky postupy a paragrafy. Tohto človeka tak výrazne preplatili, a aj preto má ešte stále žalúdok pokračovať. Peniaze nepustia. Okrem neho nemá EEI prakticky žiadneho kmeňového odborníka v problematike dopravy.
Ten, kto urobí robotu: EEI si všetko rieši externými dodávateľmi. Značky osadzuje externý dodávateľ, čiary maľuje externý dodávateľ, software dodáva externý dodávateľ, automaty taktiež. Okrem odborníka Tomanoviča tak firma zamestnáva tetušky z kanclu na výdaj kariet (1 v meste úplne stačí, 2 sú už priam luxus – V Košiciach sú momentálne 3, pretože sa vydávajú karty pre novospustený systém. Veľmi to nezvládali, tak zainvestovali do brigádnikov trošku viac, ako je obvyklé). Výber mincí z automatov zabezpečujú technici. Vo Vranove nebol po dlhý čas ani jeden. Technik tam dochádzal. V Košiciach sú to momentálne 3 technici, ktorí jazdia s mestskými policajtmi, vyberajú parkovné z automatov a starajú sa o údržbu. Mzdy pre týchto pracovníkov sa pohybujú niekde na úrovni priemerného platu v národnom hospodárstve. Pre hospodárenie a biznis však nie sú v žiadnom prípade kľúčoví, zvlásť ak Vám financovanie zabezpečí štát z našich daní. Konkrétne 3,8 milióna Eur. http://www.aktuality.sk/clanok/312525/komentar-daga-danisa-ako-draxler-rozdava-miliony-vyvolenym/
- Zázemie a majetok spoločnosti
Prvé, čo si pri tomto spomeniem, je schránková firma a Cyprus. Neviem prečo, ale toto obdobie firmy neviem dostať z hlavy. Každopádne firma zdieľa kancelárske priestory so svojou matkou. Náklady sú fakturované. Áno, sami sebe. Potrebovali kancelárie na vydávanie rezidentských kariet – prenajali si ich jednoducho od mesta. Čo na tom, že podľa zmluvy sídlo prevádzky vrátane kancelárií pre styk s verejnosťou bude v centrálnej mestskej zóne (príloha č. 12)?
Garáže pre svoje autá? Prenajali si ich od mesta. Autá parkujú bezpečne strážené v budove magistrátu v podzemnej garáži. Platby za prenájom sú tajomstvom, keďže zmluvy na prenájom by ste na webe mesta hľadali márne. Ak máte firmu takéhoto formátu, potrebujete predsa aj skladové priestory. Vlastné? Na čo, veď logicky využijete to, čo máte – parkovací dom pri Steel Arene (http://www.kosicednes.sk/sklad-eei-parkovacom-dome-pri-steel-arene/ ). Čerešničkou na torte je, že parkovacie automaty si objednáte u konkurencie, ktorá nedokázala zvíťaziť v priamej súťaži o koncepciu parkovania v meste Košice. Viď tlačová správa firmy City Group parking: http://www.cityparkinggroup.cz/tiskove-zpravy/view/id/16 . Do súťaže sa vtedy prihlásili len 2 firmy, EEI a City group parking http://kosice.korzar.sme.sk/c/6340712/platene-parkoviska-v-kosiciach-chcu-len-dvaja.html . EEI sa však mohla oprieť o svoju“odbornosť a znalosť miestneho prostredia“. Hlavne politického 🙂
- Kontrola systému a hospodárenia
Kontrolu rešpektovania dopravného značenia má predsa na starosti Mestská polícia. Dokonca Mestská polícia Zvolen. Aspoň tak sa píše v zmluve, ktorú asi nik zo signatárov poriadne nepreštudoval. Vy pošlete svojich ľudí, aby sa vozili. Musia predsa dozerať. Ak by výber parkovného klesol, nebolo by to rentabilné. Stabilný príjem a biznis vám tak zabezpečuje Mestská polícia, ktorá v podstate z mestských zdrojov zabezpečuje existenciu a biznis súkromnej firme. Ich biznis výhradne závisí od platobnej disciplíny občanov a bezvýhradnej podpory politických špičiek mesta. Ošetrené prijatím VZN. Koľko vyberie EEI na parkovnom reálne? To vie len EEI. Parkovacie automaty nainštalovali bez fiškálnej pokladne. Aj keď existujú automaty s fiškálnou pokladňou. EEI predsa nechce, aby sme vedeli reálny výber my, ale ani daňový úrad. Babka pri predaji zeleniny na trhu musí mať fiškálnu pokladnicu, ináč porušuje zákon. Miliónové obraty v parkovacích automatoch v druhom najväčšom meste však nemusia. Na čo?
Kontrola projektov a výstavby? Orgány, ktoré to schvaľujú, sú stavebný úrad a útvar hlavného architekta. Tie patria pod primátora Rašiho a mesto. Sú to však obchodní partneri, preto prípadná kontrola by bola iba predstieraná. Krajský dopravný inšpektorát (http://kosice.korzar.sme.sk/c/8226922/parkovanie-v-kosiciach-firma-eei-osadila-ine-znacky-ako-kazala-policia.html), alebo NAKA(http://kosice.korzar.sme.sk/c/20230970/narodna-kriminalka-preveruje-kosicku-parkovaciu-kauzu.html )? Máme dôveru, že budú dostatočnou kontrolou. Ak sa však pozriem na to, komu sa zodpovedajú a kto ich riadi, viera upadá.
Informovanosť verejnosti? Môžeme zabudnúť. EEI ako súkromná firma na rozdiel od mestského podniku nepodlieha povinnosti zverejňovať svoje údaje podľa „infozákona – 211/2010 Zb. z. Už dnešné skúsenosti nám ukazujú, aký dosah budú mať občania Košíc a poslanci. Firma si robí prakticky, čo chce a tak to v košiciach aj vyzerá. http://www.kosicednes.sk/mesto-tanca-pri-tyci/
Suma sumárum
Vyhraj voľby a môžeš všetko. Aj v parkovaní. Možno je to všetko len svet náhod. Neviem. Jednoznačne však skvelý podnikateľský plán. Materiál a technológie zaplatíte z nenávratných štátnych príspevkov, priestory a služby vyfakturujete sami sebe – svojej materskej firme, skladové priestory vyriešené už v prenajatom majetku. Automaty Vám dodá konkurencia, ktorá nedokázala zvíťaziť v súťaži (ako by aj mohla uspieť, bez „znalosti prostredia“) Zaplatíte si len jedného špecialistu, pár tetušiek a 3 technikov a získate bezvýhradný monopol na verejný priestor v druhom najväčšom meste na Slovensku. V meste, kde sa výber parkovného pohybuje v miliónoch Eur. https://dennikn.sk/blog/kto-je-firma-eei-a-co-priniesli-do-kosic/
Škoda, že tento super biznis zaplatia občania zo svojich daní a poplatkov za parkovanie. Nemajú totiž na výber. Musia. Ale veď občania chceli riešiť parkovanie, tak prečo to spraviť len tak? Keď si z toho, môžete spraviť biznis!
Podpíš petíciu a sleduj náš Facebook:
http://www.changenet.sk/?section=kampane&x=861049
https://www.facebook.com/nechcem.EEI
Čítaj viac od nezávislých novinárov:
http://www.kosicednes.sk/parkovaci-chaos-hutnickej/
http://kosice.korzar.sme.sk/c/8214997/kosicania-nadavaju-na-zmatky-s-parkovacimi-znackami.html
http://kosice.korzar.sme.sk/c/20233174/eei-zatrubila-na-ustup-z-ihriska-opat-bali-kufre.html
http://www.teraz.sk/regiony/system-parkovania-v-kosiciach-nefunguj/206269-clanok.html